Pages

13 Feb 2016

Muhasabah Cinta - Edcoustic

Assalamualaikum dan hai guys and girls, first time aku dengar lagu ni..sangat menusuk kalbu.
Alkisahnya, aku ni suka benda random. So, once aku dah rasa nak dengar satu lagu ni, aku akan layan je autoplay dekat YouTUBE. Tup tup tup.. aku immerse dalam lagu ni.

"Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku"
"Tuhan... Kuatkan aku. Lindungiku dari putus asa."
Bait-bait yang bisa buatku tertusuk kalbuku.


Wahai... Pemilik nyawaku.
Betapa lemah diriku ini.
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku.
Lindungiku dari putus asa.
Jika ku harus mati.
Pertemukan aku denganMu.

Comment:
Selain daripada chorus, lirik dia normal in terms of variasi untuk rangkap dengan rangkap yang lain. Tak berulang sangat bait-bait tu. Cantik.
Kata-kata dan susunan mudah difahmi sebab direct, tidak gratis sangat. Susunan cantik of course. Tapi, aku pun tak tahu kidung tu maksud apa.
Melodi kene dengan emosi dan mesej.
Video Klip. Agak kaku lip synce/nyanyian dalam video tu. Lagi satu, lagu macam ni perlu variasi kan  lagi frame style. Jauh dekat jauh dekat dan banyakkan dekat untuk fokus emosi. Perlu banyakkan lagi main emosi. Drama disebalik lagu dah ok. But, perlu kembangkan lagi style dan setting. I have my own preference which kinda hard for me to tell here.

Good Luck and kuatkan lagi usaha dalam video making!
Inteam records and geng2 Kolaborasi yang lain =D
Banyak lak aku komen.

reference: http://liriknasyid.com/index.php/lirik/detail/3226/edcoustic-muhasabah-cinta.html

"Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku"
"Tuhan... Kuatkan aku. Lindungiku dari putus asa."
Bait-bait yang bisa menjadi teras muhsabah diri

#Nasyid Melayu Best






No comments:

Post a Comment

Dalam diri selembut sutera kau miliki iman yang teguh,
in shaa Allah.