Pages

21 Feb 2016

Kembali kepada fitrah

Assalamualaikum dan hi.

Source: google
Bukan semua pendapat itu boleh diterima orang apatah lagi kalau justifikasi itu tidak logik mengikut standard kefahaman akal masyarakat dunia. Well, pendapat seseorang itu boleh jadi bergantung kepada kemahuan diri semata-mata tanpa consider long term effect untuk mereka dan generasi akan datang. Pendapat juga sesetengahnya bukanlah boleh diaplikasi sepenuhnya atau ada yang tidak boleh diaplikasi langsung kerana kita sendiri ada ikatan dan pegangan masing-masing. Hidup ini memang kena ada peraturan beb, Kita manusia yang lemah. Nak memasak pun kena ada guidence baru masakan tu jadi purrfect,

I dont understand. Why many of us support LGBT people in becoming LGBT instead of supporting them, taking care of them to go back to the norm again? Seorang bersuara menyatakan sokongan terhadap LGBT, maka berbondong-bondong pulak yang datang turut menyokong.

Kita sebagai manusia, kene pandang manusia lain sebagai makhluk berakal, beremosi, yang bernama manusia. Itu yang datang dahulu, tidak kira bagaimana attitude, personaliti, agama, bangsa apa yang dikategorikan.  Tapi, untuk premis yang pertama iaitu based on attitude, if we already know how his/er attitude is, of course that one will give the big impact on us.

Universe. Dunia. Manusia. Fitrah. Naluri. Hati. Perasaan.
Ada benda yang kita inginkan tetapi kita memang tidak akan boleh dapat. Tetapi disebabkan akal manusia yang ingin memenuhi kemahuan, jalan-jalan sentiasa di cari sampai dapat.
Mungkin emosi seseorang itu menyatakan bahawa bentuk hidungnya tidak sesuai dan selalu membawa depression pada diri dia kerana merasakan dirinya kurang perfect disebabkan hidung itu. Tetapi, kemahuannya untuk mengubah bentuk hidung itu bukanlah sesuatu yang boleh diteruskan. Dalam konteks agama, ya, kemahuan untuk menunai hajat itu adalah dilarang sama sekali kerana termasuk dalam mengubah ciptaan sedia ada. Menurut akal, mungkin itulah perkara terbaik sekiranya ada peluang seperti cukupnya duit dan sebagainya.

Ingat "Matlamat tidak menghalalkan cara".

ok itu je.

No comments:

Post a Comment

Dalam diri selembut sutera kau miliki iman yang teguh,
in shaa Allah.