Pages

27 May 2017

Penghayatan Ramadan

Salam hi uolls

Setiap manusia melakukan dosa. Tiada siapa yang boleh betul2 menjadi perfekt bila kita nak bercakap soal attitude dan pahala. Mesti ada certain times kita akan melakukan kesilapan, kembali kepada kejahilan walau sewarak mana pun seseorang itu kita nampak atau sewarak mana pun kita cuba untuk jadi.

Tapi orang yang cuba untuk sentiasa istiqomah dalam jalan kebaikan dan ketakwaan adalah normal untuk tidak melakukan dosa besar walaupun normal untuk jatuh naik kembali kepada dosa-dosa kecil. Jadi, janganlah kita terlalu kagum dan jatuh dalam dunia ketaksuban bila kita nampak seseorang itu baik dan bertakwa kerana mereka masih dan akan kekal sebagai manusia biasa yang imannya turun naik. Bukan apa, bila terlalu taksub, segala yang sempurna sahaja kita letak pada dia dan bila ada yang tidak sempurna ditonjolkan, terus siqoh kita hilang atau kepercayaan yang dibawanya yang kita pegang terus hilang. Itu bermakna kita letak kesempurnaan itu pada jasad individu itu sendiri bukannya asas kepada pegangan yang dibawanya. Konteks yang saya bawa ini nampaknya macam spesifik kepada orang yang berdakwah atau ulama. Tapi tidak juga, mana-mana individu yang bawa mana-mana pegangan pun bawa konsep yang sama. Atas kita sahaja untuk menilai pegangan yang telah didedahkan sepanjang hidup umat manusia masing-masing laa.


Sebenarnya saya nak bercakap tentang soal solat. Asbabnya kalau kita betu-betul menghayati bacaan solat, in shaa Allah attitude, akhlak, confident kita terhadap Allah akan terpelihara betul-betul. Sekarang 27 Mei 17; Sudah masuk 1 Ramadhan tahun 1438 HIJRAH. Semalam sudah mulanya solat SUNAT terawih pertama. Jujur saya katakan saya seronok bercampur risau menerima kehadiran Ramadan ini, dan sayangnya saya tidak menikmati betul-betul solat terawih; sampai rakaat keempat sahaja, interest saya sudah ke laut; tak khusyuk dah datang dan rasa seronok tadi menghilang. Mungkin kerisauan dan ketidakseronokan yang tiba-tiba mendatang itu kerana tiadanya rasa keamanisan iman dalam diri; setelah mendengar bacaan panjang yang saya langsung tidak boleh grab maksudnya; rasa penat; lutut bergetar menguasai diri. Sesuatu yang perlu dimuhasabah kenapa mudah sangat seronok itu hilang; tidak boleh nak menyalahkan imam yang membaca panjang-panang juga; Quran diturunkan untuk memahamkan umat manusia bermaksud setiap kata-kata dalam alQuran itu perlu difahami setiap individu Islam (at least on the surface) atau sekurang-kurangnya majoriti umat Islam apatah lagi bila kita menunaikan solat yang buat 5 kali sehari itu.

Sudah satu nikmat juga bila kita dilahirkan dalam Islam dan terdedah dengan semua ni (nilai-nilai Islam) jadi muhasabah dalam mencari nilai Islam itu sepatutnya menjadi sesuatu yang senang untuk kita buat. Tapi sayang; penghayatan itu agak susah nak grab buat sesetengah daripada kita termasuk sayer.

Jadi, adalah sangat membazir sekiranya ramadan ini disiasiakankan. Walaupun solat terawih mungkin tidak lagi khusyuk tapi usaha untuk mendapatkan kekhusyukan itu adalah penting. Mulakan dengan USAHA perbaiki solat fardu; jadikan Ramadhan yang Barakah ini sebagai titik permulaan; Ramadan yang penuh keberkatan di mana doa, pengharapan kita semua akan dimakbulkan dengan izin Allah. USAHAkan membaca maksud dan menghafal maksud setiap bacaan dalam solat itu. Cubalah cari maksud-maksud bacaan solat, serius deep dia punya doa kalau baca dalam bahasa yang kita faham ikutlah bahasa apa pun; Inglis ka, Jepun ka Melayu ka.

In shaa Allah dalam Ramadhan inilah semua umat Islam duk raikan bersama-sama, jadi boleh jadikan Ramadhan ini sebagai platform untuk berubah ke arah kebaikan secara berjemaah #squadgoal #jointhesquad. Mulakan pengahayatan Ramadhan kita dengan Penghayatan Solat

Wa'Allahua'lam

No comments:

Post a Comment

Dalam diri selembut sutera kau miliki iman yang teguh,
in shaa Allah.