Pages

15 Mar 2017

Butthurt

Assalamualaikum

Sentap!
Sesetengah orang, bila dengar perkataan 'sentap' pun boleh jadi betul-betul sentap sekali.
Tapi bukan semua macam ni. Bukan semua juga yang boleh menerima sesuatu yang menyentapkan walaupun bukan dituju pada dia pun.

Bagi Clear; Yes, isunya ialah tarbiah sentap;
Nampaknya ramai orang tak gemar sentap yang dipost oleh tarbiah sentap.
Ada dua jenis respon yang aku dapat daripada kawan-kawan/netizen

"Selagi kau tak buat benda (yang tertulis lam post) tu, tak yah nak butthurt sangat"

"kasar dan menyebabkan orang menyampah" --> literally ayat dia bukan camni, tapi ini lah yang dapat ditafsirkan

Aku tak nak bias. Bergantung pada cara berfikir dan mental seseorang.
tapi dalam hal ni; Aku boleh terima sentap diorang walaupun tertusuk betul/tepat apa yang dikatakan tu pada aku.
Untuk aku; bila ada post yang bertentangan dengan ideologi dan kepercayaan yang aku pegang dan melibatkan pengaruh tidak elok pada masyarakat (bagi aku), aku jugak akan sentap; marah lagi.
Bila apa yang kita buat itu ditidakkan dan dicaci; aku marah; aku sentap.

Cuma sekarang, kita nak bukak minda kita;

Apabila kita menaruh kepercayaan kita pada sesuatu makhluk atau ciptaan oleh makhluk manusia itu sendiri; kita tidak boleh bergantung dan percaya 100%
Kalau baik, betul, kita terima; kita sebar.
Kalau salah; kita tegur
Tetapi bila kita berada dalam sesuatu organisasi itu, usaha mula-mula nak menegur itu mestilah ikut adab; tegur dari dalam, bukan secara terbuka.
Sebagai pemegang kuasa dalam organisasi atau mana-mana individu itu pula; kene secara terbuka memohon maaf; buat post umum.

Bimbang bila ego menguasai diri dan perasaan "kita selalu betul" dan taksub pada seseorang atau organisasi itu wujud.
Dalam erti kata lain; niat itu dah berubah. Awak membela/membangkang disebabkan apa?


Sekian..waAllahu'alam

No comments:

Post a Comment

Dalam diri selembut sutera kau miliki iman yang teguh,
in shaa Allah.

Best of the week!